Hae
Tyttö Sinä Olet Vahva

Kuinka lisätä treenimotivaatiota?

*Sisältää mainoslinkkejä

Housut / Biancaneve* (Saatu blogin kautta.)

Päivät pitenevät ja valo senkun lisääntyy. Liikkumisen ilon pitäisi olla parhaimmillaan. Toisaalta Tammikuussa aloitettu kuntokuuri saattaa näyttää jo hiipumisen merkkejä. Mikä avuksi?

Ympäristön vaikutus treenimotivaatioon

Treenimotivaation hiipumiseen saattaa olla monia syitä. Ympäristöllä on suuri vaikutus siihen miten vietät vapaa-aikaasi. Viihtyykö suurin osa kavereistasi illat tuopin äärellä vai treeneissä? Jos olet kaveriporukkasi ainut liikunnallinen ihminen motivaation ylläpitäminen voi olla haastavaa. Hanki siis kavereita jotka ovat kiinnostuneet elämään terveellisesti ja liikkumaan. Liikunnan ilo jaettuna on paljon suurempi.

Terveys on paras motivaattori

Ulkoiset motivaatio tekijät eivät usein ole kestäviä vaikka saattavatkin hetkellisesti piristää ja saada liikkeelle. Jos peilikuva ei muutu hetkessä, se saattaa lannistaa. Terveys on tärkein asia mitä meillä on ja sitä kannattaa vaalia. Säännöllinen liikunta vähentää riskiä sairastua  muun muassa sydän- ja verisuonitauteihin, osteoporoosiin, sepelvaltimotautiin ja aikuisiän diabetekseen. Liikunta auttaa painonhallinnassa sekä pitää tuki- ja liikuntaelimet kunnossa. Liikuntaa kannattaa harrastaa terveyden ylläpitämiseksi. Monipuolinen liikunta on välttämätöntä lihasten ja nivelten normaalin toiminnan säilyttämiseksi. Vaikka peilikuvasi ei muuttuisi hetkessä on liikunnan harrastamisen paras motivaattori  terveys.

Treenipäiväkirja avuksi

Treenit kannatta kirjata ylös motivaation ylläpitämiseksi. Kirjaa ylös käytetyt painot ja tehdyt sarjat, lenkit ja muu  liikunta. Näin voit seurata kehitystäsi ja asettaa välitavoitteita. Pienikin edistys lisää onnistumisen kokemusta ja treenimotivaatiota. Jo treenien merkkaaminen kalenteriin saattaa helpottaa. Jos tavoitteesi on liikkua esimerkiksi kolme kertaa viikkossa, merkkaa kerrat etukäteen kalenteriin ja sitten vain toteutat ne. Treeniohjelma on hyvä olla olemassa tukemassa harjoittelua.

Kuuntele itseäsi ja kehoasi

Tapa vaatii muodostuakseen paljon toistoa. Alku saattaa tuntua takkuiselta, mutta muista tämä. Jos sinusta salille meno ei tunnu hyvältä, voi tämän treenikerran korvata hyvän vaikka kävelylenkillä tai uinnilla. Rutiini ei silloin pääse tällöin hajoamaan ja olet lähellä tavan muodostumista osaksi sinua. Kun sinulla on tapa/rutiini ei sinun tarvitse erikseen edes miettiä toteutatko sen vai et.  Vaikka yksi treenikerta tai jopa viikko jäisi välistä, niin aloita aina alusta äläkä lannistu. Keho tottuu harjoitteluun pikkuhiljaa. Muista myös palautuminen. Alipalautunut kroppa ei jaksa harjoitella ja kova harjoittelu vaatii aina palautumista. Palautumiseen vaikuttaa unen, levon ja ravinnon lisäksi muu elämäntilanne ja sen kuormittavuus. Jos elämäntilanteesi on hyvin kuormittava voi kevyt liikunta olla siihen hetkeen parempi vaihtoehto kuin kova  treeni.

 

 Musta sydän Apple SEURAA MINUA Musta sydän Apple

INSTAGRAM / FACEBOOK / BLOGLOVIN’

Shoppailu ei enää kiinnosta

Ennen lähdettiin ulkomaille asti shoppailemaan

Kulutustottumukset ovat mielestäni pikkuhijaa muuttumassa. Ennen shoppailtiin paljon enemmän. Vaatteita ostettiin röykkiöittäin ja matkalle lähdettiin mielellään tyhjällä matkalaukulla, jotta voitiin shoppailla mahdollisimman paljon. Shoppailu oli kiva harrastu mitä saatettiin mennä tekemään urakalla vaikkapa viikonlopuksi toiseen maahan tai kaupunkiin. Aina kun oli jotain menoa niin uudet vaatteet oli saatava. Oli jotenkin noloa käyttää samaa asua kahta kertaa. Merkkivaatteet olivat kivoja, mutta ketjuliikkeiden kamaa ostettiin trendien mukaan kaapin täytteeksi.  Kunhan oli kaikkea. Kertakäyttömuoti lähti sitten kiertoon viimeistään seuraavana sesonkina. Shoppailussa ei ollut välttämättä mitään järkeä ja kaapista saattoi löytyä jopa kassillinen uusia vaatteita hintalappuineen. Enkä ole ainut, tätä sattui muillekkin kaveripiirissäni. Olen aina arvostanut laatua mutta nyt se on korostunut entisestään.

Ekologisuudesta puhuminen hillitsee halua shoppailla

Nykyään puhutaan paljon kestävästä kehityksestä ja ekologisuudesta. Tämä on selvästi vaikuttanut omaan ostokäyttäytymiseeni. Nykyään ilmastomuutoksesta puhutaan niin paljon, että jokainen nuori ja aikuinen tietää missä tilassa maapallo on. Tällä hetkellä ollaan pulassa nykyisten kulutustottumusten kanssa. Väestönkasvu kiihtyy kiihtymistään ja on ennustettu, että vuoteen 2025 mennessä maailman väkiluku olisi jo 8 miljardia. Muun muassa Intian väkiluku kasvaa noin parilla miljoonalla ihmisellä kuukaudessa. Tällainen kulutus ja väestönkasvutahti on maapallolle kestämätön. Yksittäisen ihmisen valinnat ovat pieniä mutta eivät silti merkityksettömiä. Tämä puhe maapallon tuhoutumisesta muuttaa ainakin omaa suhtautumistani tavaraan. Mietin paljon tarkemmin mitä ostan ja mitä tarvitsen. Tarvitseeko kaikkia tavaroita edes hankkia itse vaan voisiko lainata kaverilta? Käytettynä ja hyväkuntoisena  löytyy nykyään melkeimpä mitä tahansa tavaraa. Lähes kaikkia Ikean huonekalujakin löytyy nettikirppiksiltä melkein jokaista mallia. Silloin ei tee mieli ostaa uutta. Turhan krääsän kertyminen suorastaan kauhistuttaa.

Luopuminen tekee onnelliseksi

En sano, etten enää koskaan shoppailisi mutta muutoksia olen jo tehnyt. Tietyllä tavalla luopuminen tekee onnelliseksi ja mitä vähemmän tavaraa ympärillä on sitä vähemmän on myös stressiä. Vaatekaappi pysyy järjestyksessä ja vaatteiden löytäminen sieltä on helpompaa. Tämän kevään tavoitteeksi asetan raivata ylimääräisiä tavaroita ja vaatteita pois reilulla kädellä. En enää halua ostaa mitään vain yhden tilaisuuden takia ja haluan panostaa asioihin joihin en kyllästy hetkessä. Haluan myös tukea pieniä laadukkaita brändejä, kivijalkaliikkeitä, sekä kotimaisuutta.

 

 Musta sydän Apple SEURAA MINUA Musta sydän Apple

INSTAGRAM / FACEBOOK / BLOGLOVIN’