Hae
Tyttö Sinä Olet Vahva

Viisi vinkkiä miten päästä kuntosalille tammikuun jälkeenkin

Kävin toissapäivänä tekemässä vuoden ensimmäisen treenin salilla. Kuntosali oli tammikuiseen tapaa tupaten täynnä. Alkuvuodesta huomaa aina suuren yleisöryntäyksen kuntosaleilla. Mahtavaa, että ihmiset ovat päättäneet lähteä liikkumaan, pitää itsestään huolta ja herätellä kehoaan uuteen vuoteen. Vuoden alussa on helppo aloittaa jotain uutta, kun mennään kevättä ja valoa se on myös motivoivaa. Kesä ja rannat ovat jo mielessä. Valitettavasti kävijäpiikki laskee jo heti helmikuussa mikä tarkoittaa sitä, että suurella osalla innostus laantuu. Kasasin viisi vinkkiä, miten liikunnasta saisi ympärivuotisen harrastuksen.

TEE LIIKUNNASTA ELÄMÄNTAPA

Kuuriluontoisesta ajattelusta kannattaa luopua ja liikunnallisesta elämäntavasta tehdä loppuelämän tapa. Uusi tapa vaatii muodostuakseen aikaa, että se alkaa tuntua luontevalle. Säännöllinen vuorokausirytmi, uni, ravinto ja lepo ovat yhtälailla osa terveellistä elämäntapaa. Jos jokin näistä asioista on pielessä on pohja hutera. Mieti miten haluat elää loppuelämäsi? Liikunnallinen elämäntapa on varma satsaus tulevaisuuteen. Terveysliikkuja ja urheilija ovat eri asia. Muista ettei terveysliikunta vaadi huippu urheilijan uhrauksia.

SITOUDU

Järjestä elämäsi niin, että liikunta mahtuu siihen. Jos olet päättänyt esimerkiksi käydä kolme kertaa viikossa kuntosalilla merkitse kerrat kalenteriin. Suunnittele aikataulusi niin, että liikunnasta ei tule stressiä arkesi keskellä ja priorisoi. Mieti ajankäyttöäsi. Mahdollisesti joudut luopumaan jostakin, muista kuitenkin että treeni lämmittelyineen, lähtemisineen, matkoineen ja suihkuineen vie päivästäsi maksimissaan sen kaksi tuntia. Vuorokaudessa on kaikilla meillä sama 24-tuntia käytettävissä joten muista, että sinulle jää reilusti aikaa muuhun. Jos nukut 8 tuntia, teet töitä tai opiskelet 8 tuntia, niin perheelle, virkistykseen ja vapaa-aikaan jää 8 tuntia. Tuosta yhdestä 8:sta tunnista, voisi ajatella liikunnalle jäävän aikaa hyvin.

NAUTI

Kuntosalille meno voi tuntua aluksi haastavalta. Kuitenkin ajanmyötä siitä muodostuu tapa ja henkireikä. Opit nauttimaan tuloksista ja siitä onnistumisen tunteesta, jonka treeni saa aikaan. Näet ympärilläsi energisiä, itsestään huolehtivia, hyväkuntoisia ja pirteitä ihmisiä. Anna energian tarttua sinuun ja nauti kohoavasta kunnostasi ja paranevista suorituksista. Ulkonäkö voi olla sivutuote treenaamisessa, mutta väistämättä treeni saa aikaan positiivisia muutoksia kehossa vaikkei tavoitteesi olisi painonpudotus tai lihasmassan hankinta. Hyvä kunto ja nouseva energiataso vaikuttavat itsetuntoon, minkä vuoksi kannat itsesi ylpeydellä. Suorastaan säteilet ulospäin.

HAASTA

Haasta itsesi tavoitteisiin. Muutama leuanveto, maastaveto 100 kg:lla, punnerrukset suorin jaloin tai mikä tahansa pieni etappi vie sinua eteenpäin. Tee rohkeasti tavoitteita ja lähde niitä kohti. Jos mahdollista treenaa välillä kaverin kanssa tai ryhmässä, niin voitte kannustaa toinen toisianne eteenpäin. Nykyään monet nettivalmennukset ovat kehittyneet hyvään suuntaan ja niistä voit saada ryhmän tuen millä voi olla valtava voima.

PANOSTA

Joudumme ja saamme elää kehossamme koko elämämme, siksi siihen kannattaa panostaa. Kuntosalilta saamme vahvuutta, hyvää kuntoa ja onnistumisen kokemuksia. Huolla kroppaasi, venyttele, käy hierojalla ja pidä ihostasi huolta. Hanki treenivaatteet jossa sinulla on hyvä olla ja panosta kenkiin. Jos et yksinkertaisesti tiedä mitä tehdä hanki valmentaja. Jo muutaman kerran perehdytys laitteisiin ja liikkeiden läpikäyminen voi antaa sinulle varmuutta jatkaa. Toisen ihmisen seuranta voi auttaa myös jatkuvuudessa. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta tai et halua ottaa pitkä aikaista personal traineria yksi keino voi olla esimerkiksi se, että informoit joka viikkoiset treenisi kannustavalle ystävällesi.

Kuvat / Pixabay

Iloa ja onnistumista treeneihin. Pysytään saleilla ympäri vuoden.

 

 Musta sydän Apple SEURAA MINUA Musta sydän Apple

INSTAGRAM / FACEBOOK / BLOGLOVIN’

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *