Hae
Tyttö Sinä Olet Vahva

Pitch: Millaisen mielikuvan luot itsestäsi ja kuinka saat aina tahtosi läpi?

*Sisältää mainoslinkkejä

Pitch. Minna Ahmonsaari

Viime vuosina on yhä useammin noussut keskusteluihin sana pitch ja se kuinka kehität taitojasi tehdä onnistunut ensivaikutelma. Nykymuodossaan pitchaus saapui Suomeen muun muassa Slushin synnyttäneen kasvuyrittäjyyden kintereillä. Tuossa muodossa pitchaus tarkoittaa yrittäjien rahoittajille tekemiä lyhyitä ja tiiviitä esittelyjä yrityksestään ja sen tuotteista joiden tavoitteina on saada rahoittajat sijoittamaan varojaan yritykseen. Mutta selkeä ja tavoitteellinen esiintyminen on tärkeää myös monella muulla elämän osa-alueella, flirttailusta asiakaspalveluun ja ammatillisesta kehityksestä jopa ihmissuhteisiin.

Asiaa käsittelee muun muassa vastajulkaistu kirja: *Pitch! Innostavan tiivistämisen taito

Olen tehnyt elämän varrella paljon myyntiä ja myöskin päätynyt erilaisiin esiintymistilanteisiin syystä tai toisesta. Olen edelleenkin paljon ihmisten kanssa tekemisissä, tapaan uusia ihmisiä ja sekä töissäni, että harrastuksissani. Kommunikoin erilaisille ihmisille monissa eri rooleissa. Toivon, että olen viestinnässäni mahdollisimman selkeä siispä päätin listata asioita tähän postaukseen kuinka oppisin tuossa taidossa vielä paremmaksi.

Pitch eli  vapaasti suomennettuna hissipuhe on esimerkiksi oman itsemme esittelyssä muutaman lauseen mittainen mahdollisimman kuvaava kuvaus itsestämme.  Minkälainen on oma hissipuheesi itseäsi esitellessä?

Tein itse omani taannoin eräässä someen liittyvässä koulutuksessa. Oma hissipuheeni eli pitch tiivistettynä kolmeen lauseeseen kuului silloin näin:

Liikuntaa rakastava elämästä nautiskelija. Voimakas visualisti täynnä unelmia. Terveys, kauneus ja rakkaus avainsanoina.

Pitch. Minna Ahmonsaari

pitch – MIKSI SINUA PITÄISI KUULLA?

Vuorovaikutus ja sinun roolisi siinä alkaa jo ennen kuin sanot ensimmäistä sanaa. Me ihmiset tarkkailemme aina ympärillämme olevia ja muodostamme heistä mielikuvan, halusimme sitä tai emme. Useimmiten saamamme mielikuva tuntemattomista on neutraali mutta joskus muodostamme yllättävänkin vahvoja näkemyksiä, niin positiivisia kuin negatiivisiakin, ihmisistä joiden kanssa emme ole koskaan edes jutelleet.

Non-verbaalista viestintää väheksytään usein. Sitä ovat ruumiinkieli. Katseet, eleet, ilmeet, kosketukset, liikkeet ja vartalon asennot. Kuten myös äänensävyt, puheen nopeus, puheen voimakkuus ja tilankäyttö. Kaikki me olemme varmasti olleet tilanteessa jossa verbaalinen viestintä on hiljaista, mutta esimerkiksi tilassa olevien henkilöiden katseiden vaihdosta, päänpudistuksista ja kehon viesteistä voimme päätellä lähes kaiken.

Sinä olet oman itsesi käyntikortti aina missä liikutkin ja toki haluat luoda ihmisille hyvän ja positiivisen mielikuvan itsestäsi.  Se on oikeastaan todella helppoa.

Ole rauhallinen, luota itseesi ja anna sen näkyä. Katso ihmisiä silmiin, ota heidät huomioon ja anna heille tilaa. Pidä hyvä ryhti, rinta ylhäällä, hartiat rentoina, kulje määrätietoisin askelin mutta älä kiirehdi – ja kaikkein tärkeimpinä: ole myönteinen, läsnäoleva ja kuuntele. Näin käyttäytyvä ihminen huomataan ja hänen suhtaudutaan positiivisesti kun hän haluaa sanoa jotain.

Pitch. Minna Ahmonsaari

KUINKA RAKENNAT MIELEENJÄÄVÄN TARINAN?

Olet luonut hyvän ensimmäisen mielikuvan itsestäsi ja on tullut hetki jolloin sinun on aika avata suusi ja kertoa se asia joka muuttaa kuulijoiden elämän lopullisesti paremmaksi. Mutta suustasi ei tule muuta kuin tyhjää sanahelinää ja jonninjoutavaa turinaa juuri silloin kun on sen tärkeän sanomisen paikka. Minulle käy näin aina silloin tällöin ja siksi kaivoin esiin tehokkaan tarinan kaavan.

Hyvä pitch on tehokas tarina. Tehokas tarina alkaa jollain joka on kuulijalle omakohtaisesti tuttua ja tärkeää ja joka ei ole ihan parhaassa mahdollisessa kunnossa tällä hetkellä. Ja heti siihen perään, ilman taukoa, pitää esittää se lopputulos joka tarinasi avulla on mahdollista saavuttaa.

Tuolla aloituksella saat kuulijasi huomion ja hän avaa korvansa viestillesi. Siksi tehtävänäsi on sitten jatkaa tarinaasi kertomalla miten ja mitä tekemällä alussa kertomasi tavoite saavutetaan. Ja se on siinä, sitten vain vaikenet ja seuraat sitä mitä tapahtuu. Ensimmäisillä kerroilla se tuntuu ihmeeltä, mutta hiljalleen siihen tottuu.

Pitch. Minna Ahmonsaari

VAIN SINÄ TIEDÄT KUKA OLET JA HARJOITTELU TEKEE MESTARIN

Lopuksi kaikkein tärkein: muista pitää itsestäsi kiinni ja olla itsesi näköinen ja kuuloinen. Me kaikki rakastamme ihmisen oloisia ihmisiä, ylisliipatut ja liian täydelliset ihmiset ja esiintyjät eivät ole uskottavia tosielämässä vaan kuuluvat Hollywood-elokuviin ja Netflixiin. Ole oma itsesi – muut roolit on jo jaettu!

Vaikuttavammaksi viestijäksi ei tulla yli yön vaan se vaatii paljon ajatustyötä ja harjoittelua. Mieti millaiset sanat kuulostavat sinun suustasi uskottavilta, äänitä omaa puhettasi ja kuuntele miltä kuulostat. Nykyään esimerkiksi instastoorit kuuluvat monen elämään. Näissä on loistava tilaisuus kuulla itseäsi matalalla kynnyksellä. Opettele pitämään taukoja, sillä ne antavat kuulijalle aikaa miettiä sanomaasi ja opi virheistäsi, ne ovat tehokkain opettaja ja kaikki tekevät niitä joskus.

Pitch. Minna Ahmonsaari

Kuvat / Yasmina Godden

Edellinen juttu:

Kauneimmat syystakit

Musta sydän Apple TOIVOTTAVASTI TAPAAMME MYÖS SOMESSA Musta sydän Apple

INSTAGRAM 

 FACEBOOK 

BLOGLOVIN’

BLOGIT.FI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *