Hae
Tyttö Sinä Olet Vahva

Miltä tuntuu olla kuukausi treenaamatta?

Olen ollut nyt aikalailla tasan kuukauden treenaamatta, lukuunottamatta uintia ja kevyttä kävelyä. Ennen matkaani tein kaikkeni, että saan kaikki opintosuoritukset rekisteriin ajoissa, joten jätin suosiolla kaiken muun taka-alalle. Tämä matka oli minulle erityisen tärkeä, enkä halunnut ottaa mitään riskejä sen onnistumisen suhteen, vaan asetin tärkeimmät asiat etusijalle. Juuri ennen matkaa oli kiireinen Fitness Classic -viikonloppu ja sairastuin vähillä vaatteilla juostuani flussaan, Ensimmäinen viikko lomasta meni lähinnä toipuessa ja rentoutuessa. Tuolloin Sansibarilla hotellissamme oli käyttökelpoinen kuntosali, mutta se jäi kokonaan käyttämättä. Tällä hetkellä olen siskoni luona Dar es Salaamissa, eikä hän harrasta salilla käyntiä. Muutenkin matka täällä Darissa salille ja takaisin voi viedä päivässä tunteja ruuhkien takia. Mieluummin siis vietän kiireetöntä aikaa perheeni kanssa, kuin käytän tunteja päivästä yksin salimatkoihin. Treenaamatta olo on minulle tällä hetkellä ihan ok.

Miltä kuukauden treenaamattomuus tuntuu?

Ei oikeastaan miltään. Tietynlainen paineettomuus ja löysyys tuntuu kropassa, mutta olo on levännyt ja seesteinen. Kaipaan kyllä salille, mutta sen aika tulee vielä. Ennen saatoin hyvin ehdoton urheilun suhteen ja missä päin maailmaa tahansa oli päästävä salille ja urheilemaan kunnolla vähintään sen kolme kertaa viikossa, hinnalla millä hyvänsä. Nykyään treenaan edelleen mielellään lomalla, mutta en ensimmäisenä tarkista missä on lähin kuntosali ellei sitten kyseessä ole puhtaasti treeniloma. Treenaamattomuus omalla kohdallani ei nosta painoa tai muuta sellaista, oikeastaan vain laskee kun paine ja neste lihaksesta poistuu. Myös kulutuksen ollessa pientä, ei näläntunne ole kovinkaan suuri. Uskon, että tämä jakso tekee itselleni hyvää ja palauttaa sopivasti. Tulen varmasti treenaamaan täällä ollessani satunnaisia kertoja, mutta en mitenkään säännöllisesti. En aio ottaa siitä paineita, koska tiedän että tullessani olen taas entistä motivoituneempi liikkumaan. Optimaalisinta olisi varmasti myös pitää kuntoa yllä treenaamalla edes sen 1-2 kertaa viikossa ja siihen aionkin pyrkiä nyt loppuloman aikana.

jokaisen kannattaa pitää taukoja ja olla välillä treenaamatta

Jos treenaa ja liikkuu ympäri vuoden aktiivisesti, voi pidempi tauko tehdä hyvää. Fakta kuitenkin on, että kunto laskee reilun kuukauden aikana ja normaalin kuntotason saavuttaminen takaisin voi viedä aikaa useamman kuukauden. Jos on harjoitellut kovaa voi parin viikon tai parin palauttava jakso olla järkevää pitää silloin tällöin. Kestävyyskunto putoaa nopeammin kuin lihaskunto ja kolmen kuukauden tauko voi viedä jopa sohvaperunan tasolle. Lihasmuisti on kuitenkin kallisarvoinen asia ja auttaa palaamaan normaaliin kuntotasoon. Kokonaisvaltainen hyvinvointi on kaikista tärkeintä ja se kannattaa muistaa myös treenaamisen suhteen. Psyykkinen palautuminen on yhtä tärkeää kuin fyysinen palautuminen.  Jos treenaaminen tuntuu pakkopullalla ja niin on todennäköisesti tauon paikka. En  itse muista milloin olisin pitänyt näin pitkää taukoa treenaamisesta, joten on myös mielenkiintoista nähdä miten tämä treenaamatta olo vaikuttaa jatkossa. Hyviä treenejä ja lepojaksoja myös sinne Suomeen. 

 Musta sydän Apple SEURAA MINUA Musta sydän Apple

INSTAGRAM / FACEBOOK / BLOGLOVIN’

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.